Cała prawda o ziemniakach

with Brak komentarzy

Ziemniaki to jeden z najbardziej popularnych dodatków węglowodanowych na polskich stołach. Przeciętny „Kowalski” zjada około 102 kg ziemniaków na rok co daje około 300 gramową porcję każdego dnia. Są zatem warzywem, które króluje na naszych stołach.
Jednak wielu ludzi, gdy tylko przechodzi na dietę, automatycznie rezygnuje nawet z okazjonalnego ich spożywania. Czy słusznie?

100 gramów ziemniaków dostarcza 80 kcal. Czy to dużo? W porównaniu z innymi warzywami, takimi jak: marchew, ogórek, burak, brokuły, kapusta – Tak.
Jednak porównując z innym dodatkiem węglowodanowym takim jak: ryż, kasze, makarony – Nie!
Wszystkie te wymienione produkty zbożowe mają w stu gramach około 350 kcal.
Jeżeli przeciętny mężczyzna zje 250 gramową porcję ziemniaków dostarczy sobie 200 kcal, zaś jedząc 100 gramowy woreczek ryżu brązowego 339 kcal!
Tak więc czarno na białym widzimy, że ziemniaki nie są tak kaloryczne, jak się wszystkim wydaje! Jedzone z umiarem w formie dodatku skrobiowego na pewno nie przysporzą nam zbędnych kilogramów.
Inna sprawa – zawierają znacznie mniej błonnika pokarmowego (1,5g/100g) niż kasza gryczana, która ma go 5,9g/100g. Błonnik przyspiesza naszą perystaltykę jelit i ułatwia wypróżnianie, a także daje uczucie sytości. Ten aspekt przemawia na korzyść kaszy, jednak BEZPODSTAWNE jest stwierdzenie, że ziemniaki to produkt tuczący!

Podczas przygotowywania ziemniaków należy zwrócić uwagę na oczka znajdujące się w ziemniaku, które trzeba usunąć. Pozbyć należy się także solaniny i chakoniny, czyli alkaloidów, które pojawiają się w ziemniakach NIEDOJRZAŁYCH i dyskwalifikują ich przydatność do spożycia. Jej obecność możemy stwierdzić, jeżeli miąższ ziemniaka ma kolor zielony. Trzeba ją bezwzględnie usunąć, gdyż może być przyczyną zatruć pokarmowych.

Ziemniaki są bogatym źródłem potasu, a także witaminy C ze względu na ilości, które są zjadane w naszym kraju. Jednak poprzez niewłaściwy proces ich przygotowania możemy utracić te cenne wartości.
Aby zapobiec ich stratom należy:

  1. Zagotować wodę
  2. Ziemniaki obrać bezpośrednio przed gotowaniem
  3. Wrzucić do wrzącej wody
  4. Gotować pod przykryciem w jak najkrótszym czasie
  5. Solić pod koniec gotowania
  6. Odcedzić
  7. NIE PŁUKAĆ!!!

Taki sposób przygotowania spowoduje, że ziemniak zachowa swoje wartości odżywcze.

Dobrym pomysłem na wzbogacenie wartości odżywczej będzie ugotowanie ziemniaków w tej samej wodzie, w której gotowaliśmy np. brokuły, ponieważ witaminy i składniki mineralne, które „uciekły” z brokuła do wody wchłoną się do ziemniaków, które będą gotowane w tej samej wodzie.

Nie dajmy się zwieść błędnym opiniom i nie rezygnujmy z naszego dobra narodowego jakim są ziemniaki. 😉ziemniaki

Leave a Reply