Nie daj się jesiennemu przeziębieniu!

with Brak komentarzy

Piękne kolory za oknem, złociste liście pod nogami , chłodne poranki – przyszła jesień. Jest to czas kiedy zaczyna się sezon na choroby. Wszyscy wokół mają katar, kaszel i narzekają na złe samopoczucie. Dzisiaj dowiesz się jak „łapiemy” przeziębienie, co zrobić aby zminimalizować ryzyko zachorowania oraz co robić w przypadku, gdy już zostałeś zaatakowany.

Co to jest przeziębienie?

Przeziębienie jest chorobą zakaźną. Szerzy się drogą kropelkową (podczas kaszlu czy kichania), a nawet poprzez bezpośredni kontakt do którego zaliczyć można podanie ręki.

Kto jest odpowiedzialny za przeziębienie?

Przeziębienie wywołują wirusy.  Uwielbiają one temperatury niższe niż nasze ciało. Zimne powietrze dostające się do naszego nosa powoduje obkurczenie błony śluzowej nosa i dróg oddechowych. Jeśli trwa to zbyt długo dochodzi do miejscowego niedokrwienia, co powoduje spadek organizmu do obrony. Śluz i rzęski wolniej pracują więc wolniej usuwamy wirusy. Komórki odpornościowe i inne substancje obronne mają ograniczoną możliwość przenikania przez zwężone naczynia krwionośne. Jak widać w chłodniejszych temperaturach nasz układ odpornościowy działa znacznie gorzej.

Czy można zapobiec przeziębieniu?

Nie. Jedyne co możemy zrobić to zmniejszyć ryzyko jego wystąpienia.  Poniżej kilka sposobów jak najlepiej przetrwać sezon chorobowy:

  1. Pamiętaj o odpowiednim ubraniu. Takie oczywiste, a jednak tak często popełniamy tutaj błąd. Przyzwyczajeni do cieplejszych temperatur często nie zauważamy nagłej zmiany pogody i ubieramy się zbyt lekko, bądź też przesadnie nakładamy zbyt ciepłe ubranie.  Zarówno wyziębienie jak i przegrzanie organizmu jest bardzo sprzyjające… dla wirusów!
  2. Odżywianie. Nie jest tajemnicą, że dobrze skomponowana dieta, dostarczająca odpowiedniej ilości wszystkich niezbędnych składników pozwala na zachowanie zdrowia. Dostarcza również siły i energii na walkę organizmu w niekorzystnych warunkach.
  3. Odpoczynek. W dzisiejszych czasach jesteśmy bardzo zabiegani i zapominamy o sobie. Warto poświecić chwilkę na relaks (zapraszamy na SPA PARTY), zrobić coś dla siebie, wyciszyć się. Stres i przemęczenie osłabia układ odpornościowy i łatwiej o przeziębienie.
Co robić jak już doszło do przeziębienia?
  • Zostań w domu! Tak, tak, wiem. W pracy będą się krzywo patrzeć, w szkole można narobić sobie zaległości. Mimo wszystko poświęć 1-3 dni i wygrzej się w łóżku. Ciepło spowalnia aktywność wirusów, dając nam czas i siły do walki.
  • Dużo pij! 2,5 litra wody dziennie. Zalecane są także ciepłe herbaty, sok z malin, mleko z miodem, mleko z miodem i czosnkiem, napój imbirowy. Ciepłe napoje łagodzą objawy przeziębienia.
  • Syrop z cebuli. Polecany na ból gardła.
  • Rosół. Świetnie rozgrzewa. Jest to niezawodny sposób stosowany już przez nasze babcie.

Leave a Reply