Witamina C

with Brak komentarzy

Witamina C, określana również mianem kwasu askorbinowego jest jedną
z najpopularniejszych witamin, kojarzoną głównie ze wsparciem odporności. Jest związkiem organicznym, witaminą rozpuszczalną w wodzie. W ludzkim organizmie zawartość tej witaminy waha się od 1 do 3 gramów, znajduje się ona głównie w wątrobie, nadnerczach oraz mózgu. Człowiek nie jest wstanie wytwarzać tej witaminy samodzielnie, dlatego niezbędne jest dostarczanie jej z pożywienia.

Zgodnie z najnowszymi normami żywienia zalecane dzienne spożycie dla kobiet powyżej 19 roku życia wynosi 75mg, natomiast dla mężczyzn 90 mg. Zwiększone zapotrzebowanie obserwuje się u sportowców po intensywnych treningach, podczas wymiotów czy zaburzeń łaknienia, a także u osób starszych, kobiet w ciąży oraz karmiących.

Najlepszym źródłem witaminy C są świeże warzywa i owoce. Znajdziemy ją np. w owocach cytrusowych, pomidorach, a także w czerwonej i zielonej papryce, brokułach, truskawkach. Co ciekawe w przeciętnej diecie największe jej ilości dostarczają ziemniaki. 100 g wczesnych ziemniaków dostarcza 16 mg witaminy C.

Wpływ na organizm:

  • Odpowiednia ilość witaminy C w organizmie wpływa na przyswajalność żelaza z pożywienia.
  • Jest jednym z najsilniejszych antyoksydantów. Znaczy to, że chroni komórki przed skutkami nadmiernego stresu oksydacyjnego. Dezaktywując wolne rodniki zapobiega nadmiernemu utlenianiu białek, tłuszczy oraz węglowodanów.
  • Witamina C wpływa również na produkcję kolagenu, co z kolei pomaga chronić i regenerować mięśnie, ścięgna, więzadła i tkanki łączne w całym organizmie.

Leave a Reply