Witamina D

with 7 komentarzy

Witamina D jest bardzo istotna dla naszego zdrowia. Co raz więcej badań pokazuje jej wszechstronne działanie.

Witamina D, pochodna cholesterolu, jest jedną z witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Syntetyzowana przez komórki skóry dzięki promieniom słonecznym. Żeby jej synteza byłą możliwa skóra nie może być posmarowana kremami z filtre. Wystarczy tylko 15 minut dziennie, aby organizm wyprodukował tą witaminę. O kąpielach słonecznych mam osobny post dla was 🙂 Jeżeli jesteście zainteresowani pojawi się już za tydzień.

Powinniśmy ją suplementować przez prawie cały rok. Dokładnie przez 9 miesięcy nie wliczając w to czerwca, lipca i sierpnia. Po za tym że jest to witamina praktycznie niezbędna do sprawnej pracy organizmu, tu jej czas półtrwania to 2 tygodnie. To oznacza że nie da się jej magazynować.

Jaki wpływ na nasz organizm ma witamina D? Co robi w naszym organizmie?

  • Prawidłowa mineralizacja tkanki kostnej zależy od dostarczania nie tylko witaminy D, ale także wapnia i fosforu oraz ich prawidłowego wchłaniania z przewodu pokarmowego. Ponadto witamina D kontroluje absorpcję wapnia ze światła przewodu pokarmowego oraz cewek nerkowych. U osób dorosłych niedobór witaminy D należy do głównych czynników prowadzących do wzrostu ryzyka osteoporozy. U dzieci niedobór witaminy D może prowadzić do rozwoju krzywicy.

  • Badania wskazują, że u osób otyłych występuje małe stężenie witaminy D. Może być to spowodowane jej zmniejszoną dostępnością biologiczną. Małe stężenie witaminy D bywa też konsekwencją niechęci osób otyłych do opalania się i związanej z tym ograniczonej syntezy skórnej witaminy D.

  • Naukowcy dowodzą, że niedobór witaminy D zwiększa ryzyko depresji, zwłaszcza u osób z nawracającą depresją kliniczną: W listopadzie 2011 opublikowano wyniki największego w tym temacie prospektywnego badania neuroendokrynologów z kliniki Mayo w USA, które obejmowało 12,594 osoby. Średni wiek badanych wynosił 51,7 lat, a 12,4% z nich miało już w przeszłości incydent depresji. Jak się okazało u 50, 7% badanych występował za niski poziom witaminy D w surowicy. W grupie osób z depresją w przeszłości, ryzyko nawrotu depresji było mniejsze u osób z wyższymi poziomami witaminy D. Podobnie brytyjskie badanie populacyjne z 2010 roku wykazało, że duży niedobór witaminy D u dorosłych silnie wiąże się z występowaniem depresji niezależnie od wieku, płci, poziomu życia, zdrowia fizycznego i pór roku.

  • Inne badania epidemiologiczne sugerują, że niektóre choroby autoimmunologiczne, takie jak stwardnienie rozsiane, reumatoidalne zapalenie stawów, cukrzyca typu 1 czy nieswoiste zapalenia jelit występują częściej w krajach północnych o słabym nasłonecznieniu.

A ty suplementujesz witaminę D?
Może lubisz się opalać? Chciałbyś poczytać jak dbać o swoją skórę w tak słoneczne dni?

7 Responses

  1. […] jak obiecałam dzisiaj kontynuujemy zeszłotygodniowy temat: zdrowe opalanie  . W czasie letnich wypadów za miasto, wakacji spędzanych nad morzem lub pracy w ogródku […]

  2. Patrycja
    | Odpowiedz

    Oj witamina D jest bardzo ważna i trzeba uzupełniać niedobór, szkoda, że pogoda nie sprzyja:(

    • Karolina Niedziela-Kasiarz
      | Odpowiedz

      U nas jeszcze wczoraj bylo duzo slonca. Dzis slabo…

  3. zaniczka
    | Odpowiedz

    Biorę, szczególnie w okresie jesienno-zimowym

    • Karolina Niedziela-Kasiarz
      | Odpowiedz

      Bardzo dobrze 🙂

  4. Marta
    | Odpowiedz

    Dzięki za cenne informacje! 🙂

    • Karolina Niedziela-Kasiarz
      | Odpowiedz

      Zapraszam po wiecej 🙂

Leave a Reply