Witamina B6

with Brak komentarzy
Naszym dzisiejszym tematem będzie witamina B6. Witamina B6 nazywana jest inaczej pirydoksyną i odpowiada za prawidłowe działanie całego organizmu: układu nerwowego, ma wpływ na ciśnienie krwi, skurcze mięśni i pracę serca, a także podnosi odporność organizmu. Bez pirydoksyny nasz organizm nie jest w stanie odpowiednio funkcjonować.
Witamina B6 jest rozpuszczalna w wodzie jak wszystkie witaminy z grupy B. W formie aktywnej występuje jako fosforan pirydoksalu. Jest ona m. in. prekursorem bardzo ważnych koenzynów.

Jeśli chodzi o role w organizmie, witamina B6 posiada kluczowe funkcje:
  • bierze udział w przemianie aminokwasów
  • bierze udział w procesach przemiany tłuszcze i węglowodany umożliwiając magazynowanie energii
  • wspomaga leczenie chorób skórnych: łojotokowego zapalenia skóry, zapobiega wypadaniu włosów, zapaleniu warg i języka
  • uczestniczy w tworzeniu enzymów, hormonów, hemoglobiny
  • uczestniczy w powstawaniu prostaglandyn, przez co ma wpływ na ciśnienie krwi, skurcze mięśni, pracę serca, prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego
  • zwiększa odporność organizmu
  • może łagodzić skutki uboczne niektórych leków
  • wspomaga leczenie nerek, zmniejsza nadmierne wydalanie kwasu szczawiowego z moczem, zapobiega tworzeniu się kamieni nerkowych
  • pomaga zwalczać ból i zesztywnienia stawów, np. nadgarstka i dłoni
  • łagodzi objawy napięcia przedmiesiączkowego.
Poza powyższymi funkcjami pełni w połączeniu z innymi składnikami chemicznymi naszego ciała wiele innych ról.
Witamina B6 nie jest syntetyzowana w naszym organizmie. Całe zapotrzebowanie musimy zaspokoić z pożywieniu. Znajduje się przede wszystkim w produktach takich jak:
  • produkty zbożowe,
  • warzywa (kapusta, groszek zielony, szpinak, fasolka szparagowa, kalafior, marchew, ziemniaki, fasola),
  • owoce (banany),
  • nasiona roślin strączkowych (soja),
  • orzechy (ziemne, włoskie),
  • pestki dyni,
  • ryby,
  • chude mięso: drób,
  • jajka,
  • mleko,
  • największe ilości wykazał groch włoski

Jeśli chodzi o zapotrzebowanie to dla dorosłych mężczyzn w wieku od 19 do 50 roku życia wynosi ona 1.3 mg na dzień, natomiast po 50 roku życia 1.7 mg na dzień. W kobiet w wieku dorosłym zapotrzebowanie jest takie same jak u mężczyzn, natomiast po 50 roku życia wzrasta do 1.8 mg na dzień. Ze względu na stan fizjologiczny u kobiet – w okresie ciąży 1.9 mg na dzień, a w okresie laktacji 2 mg na dzień.
Nie należy przekraczać dziennego zapotrzebowania na tą witaminę, ponieważ  wykazuje ona działanie neurotoksyczne. Nadmiar może doprowadzić do zatrucia organizmu, które objawia się zaburzeniami neurologicznymi: słabość mięśni i drętwienie kończyn. Przedawkowanie może prowadzić do neuropatii obwodowych. Może także towarzyszyć brak koordynacji mięśni , zwiększone odczucie głosu, mrowienie kończyn oraz zwyrodnienie tkanki nerwowej.
Natomiast skutkiem niedoboru pirydoksyny są zmiany zapalne skóry oraz błony śluzowej jamy ustnej. Niedobór może doprowadzić także do zmian w układzie nerwowym, który objawia się depresją, obniżeniem nastroju oraz bezsennością. Kolejną konsekwencją jest zwiększona podatność na infekcje, niedokrwistość oraz kamica nerkowa. Istnieje większe ryzyko rozwoju i postępowania nowotworów. Jednak na szczęście nadmiary i niedobory są dość rzadkimi przypadkami wśród ludzi.

Ważna informacje:

  1. Zapotrzebowanie na witaminę B6 zwiększa się wraz ze spożyciem białka, ponieważ jest ona niezbędna do jego przetwarzania!

  2. Przyswajanie witaminy B6 zmniejsza alkohol i niektóre leki.

  3. Gotowanie i mrożenie drastycznie zmniejsza ilość pirydoksyny w produktach (15-70%)

 

Jaka jest według Ciebie najważniejsza witamina? Jest taka w ogóle? Czy suplementujesz jakąkolwiek witaminę?

Leave a Reply