Żelazo

with Brak komentarzy

Żelazo to jeden ze składników mineralnych niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Największe ilości tego pierwiastka zmagazynowane są w hemoglobinie. Jest to białku będące barwnikiem krwi, a jego funkcją jest przywiązywanie tlenu. To umożliwia erytrocytom transport tlenu z płuc do każdej komórki organizmu.

Żelazo zmagazynowane jest też w mioglobinie – barwniku mięśni.  To białko pomaga mięśniom pobierać tlen niezbędny do wykonywania przez nie pracy.

Reszta żelaza zawarta jest w szpiku kostnym (tu jest on potrzebny do tworzenia nowych krwinek czerwonych) w nerkach, śledzionie i wątrobie. W wątrobie jest magazynowana niewielka ilość żelaza z rozkład erytrocytów. Jednak pierwiastka tego nasz organizm nie jest w stanie sam wytworzyć, dlatego też należy dostarczać go codziennie z pożywieniem.

Rodzaje żelaza:

  • żelazo hemowe (zwierzęce): Ten rodzaj żelaza jest bardzo dobrze przyswajalne przez organizm. Źródła to np: drób czy ryby oraz przetworach mięsnych: wątrobie, nerkach, sercach.
  • żelazo niehemowe (roślinne): Ten rodzaj jest przyswajalne przez organizm w niewielkim stopniu. Źródła to np: pełne ziarna zbóż: mąka pełnoziarnista, gruboziarniste kasze, otręby; zielone warzywa jak  nać pietruszki, szczypior czy szpinak oraz boćwina, buraki, brukselka oraz suszone owoce.

Na wchłanianie żelaza mają też wpływ inne czynniki. Lepiej wchłaniane jest w obecności witaminy C oraz przy niskim pH żołądka. Gorzej przyswajalne staje się w obecności wapnia, manganu, miedzi, cynku, kadmu oraz ołowiu, a także w obecności białek mleka: kazeinowych i serwatkowych oraz w kwasy fitynowe i fosforany.

Leave a Reply